Κυριακή, 8 Ιανουαρίου 2012

Οδηγίες προς τους μαθητές του Γυμνασίου για τις Γραπτές Εξετάσεις

Αν και η παιδαγωγική αξία των τελικών γραπτών εξετάσεων αμφισβητείται, το εκπαιδευτικό μας σύστημα τις τοποθετεί σε σημαντική θέση. Όχι μόνο ο βαθμός προαγωγής και απόλυσης από το σχολείο, αλλά και η εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση κι αργότερα η πρόσληψη στο Δημόσιο γίνεται μέσω γραπτών εξετάσεων.
Είναι επομένως ανάγκη να μάθουν από νωρίς οι μαθητές να αποδίδουν στις γραπτές εξετάσεις κι αυτό επιτυγχάνεται με συνδυασμό καλής προετοιμασίας και σωστής στάσης κατά τη διάρκεια των εξετάσεων.
Τονίζουμε, πάντως, ότι οι εξετάσεις είναι κυρίως ένα μέσο για να κάνουν οι μαθητές επανάληψη και να εμπεδώσουν τις γνώσεις που απέκτησαν, αλλά και μια άσκηση πειθαρχίας και οργάνωσης. Δεν πρέπει ούτε να υπερτονίζεται ούτε να αγνοείται η σημασία τους.
   Όσο αφορά την προετοιμασία οι διδάσκουσες και διδάσκοντες κάθε μαθήματος έχουν δώσει τις απαραίτητες κατευθύνσεις. Κάποιες γενικές αρχές αναφέρονται αφενός στην ορθή αξιοποίηση του χρόνου μελέτης, αφετέρου στις συνθήκες του περιβάλλοντος του μαθητή.
Είναι καλό ο μαθητής να κάνει ένα χρονοδιάγραμμα για το τι και πότε θα μελετήσει. Ένα τέτοιο χρονοδιάγραμμα μπορεί να περιλαμβάνει και ώρες χαλάρωσης που, αφενός βοηθούν στην αποφόρτιση του άγχους, αφετέρου δυναμώνουν τον οργανισμό ώστε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των εξετάσεων. Είναι φανερό ότι μιλάμε για μαθητές που αντιμετωπίζουν τις εξετάσεις σοβαρά και υπεύθυνα και είναι αποφασισμένοι να πετύχουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Όσοι αντιμετωπίζουν σαν καταναγκαστική εργασία τη μελέτη δύσκολα θα έχουν μέλλον στις σπουδές τους.
Η οικογένεια οφείλει να εξασφαλίσει στους μαθητές τις καλύτερες δυνατές συνθήκες ηρεμίας, ησυχίας και συναισθηματικής γαλήνης. Αυτό δεν πρέπει να οδηγεί στο άλλο άκρο της επιβολής νόμου σιωπής ή σε ακραίες μεταβολές της κοινωνικής ζωής της οικογένειας. Κάτι τέτοιο έχει αντίθετα από τα προσδοκώμενα αποτελέσματα, γιατί αυξάνει το άγχος του μαθητή, καθώς θεωρεί ότι είναι υποχρεωμένος να μη διαψεύσει τις προσδοκίες των δικών του που "τόσες θυσίες κάνουν γι' αυτόν".
Μ' άλλα λόγια οι εξετάσεις πρέπει να αντιμετωπιστούν από γονείς και μαθητές ως μία σημαντική διαδικασία που όμως δεν είναι κεντρική για τη ζωή τους. Ο κάθε μαθητής επιδιώκει το καλύτερο που μπορεί και, εφόσον έχει προετοιμαστεί σωστά, κάθε αποτέλεσμα είναι επιτυχία, μιας και, αφενός του δίνει την απα-ραίτητη εμπειρία για μελλοντικές, όλο και πιο κρίσιμες, αφετέρου, ανεξάρτητα από το βαθμό του γραπτού, ο εκπαιδευτικός που διορθώνει μπορεί να διακρίνει αν ο μαθητής έχει προσπαθήσει.συνέχεια
(Ανακοίνωση από το Μουσικό Σχολείο Πειραιά www.msp.gr/exetaseis.htm)

1 σχόλιο:

  1. Κατά τη γνώμη μου είναι ένα ουσιώδες νοηματικό άρθρο, το οποίο διευκρινίζει το εύρος της αξίας των εξετάσεων θέτοντας όμως και τη λογική οριοθέτηση της εννοιολογικής σημασίας περί της εξεταστικής δομής. Τόσο οι μαθητές όσο οι γονείς και οι καθηγητές πρέπει συνεχώς να συμβάλλουν στην επιτυχή αποπεράτωση των σχολικών εξετάσεων με σκοπό να θέτουν τα θεμέλια για τις περεταίρω εξεταστικές δοκιμασίες, οι οποίες θα είναι και οι πλέον καθοριστικές για το μέλλον ενός παιδιού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.